Zoals jullie eerder hebben kunnen horen en lezen is het vormen van nieuwe teams een enorme klus, waar we achter de schermen ongeveer drie maanden mee bezig zijn. Ieder jaar weer proberen de JTC leden zich steeds verder te ontwikkelen door voorlichting te geven etc. Hierin onderscheiden we ons als Dunas van vele andere clubs.

Het opzeggen voor 1 mei geeft ons de gelegenheid de teams compleet te kunnen publiceren. Opzeggingen na 1 mei zorgen voor heel veel verschuivingen en dat is voor niemand fijn.

Zoals eerder gezegd we proberen echt voor ieder kind een passend team te vormen. Een korfbalteam bestaat nou eenmaal uit minimaal (4 of) 8 personen. Dit betekent dat er in elk team spelers zitten die misschien net iets boven of onder hun niveau spelen en spelers die liever met de één dan de ander spelen. Dit kan ook leerzaam zijn voor kinderen, al dan niet op een ander niveau dan korfbalniveau. Ieder korfbaljaar leren kinderen meer; op persoonlijk vlak en op korfbalvlak.

Om te wennen aan de nieuwe teams trainen we voor de vakantie nog een aantal keer in de nieuwe samenstelling. Het geeft kinderen (en ook de ouders) de tijd en kans om nieuwe dingen te proberen en te ervaren. Want proberen = ervaren!

Indien de JTC denkt dat we een speler iets moeten toelichten aan de hand van de gemaakte indeling, dan zullen we dat zeker doen voorafgaand aan de bekendmaking. Dit zijn echter uitzonderingsgevallen. Het is uiteraard niet te doen om met alle kinderen vooraf of achteraf een gesprek aan te gaan. Ook al is het misschien niet precies wat je had aangegeven of gehoopt.

Omgaan met veranderingen kost even tijd en doorzettingsvermogen. Vaak vinden kinderen na een aantal weken hun draai binnen het team, en tijdens de wedstrijden merken ze dat het past.

Wij doen echt heel hard ons best voor iedereen een mooi team te creëren en daarom verwachten van jullie ook wel een beetje vertrouwen. Gun soms een situatie ook wat tijd om te wennen. Kinderen hebben daarbij soms de steun van hun ouders nodig om vertrouwen en doorzettingsvermogen te krijgen.

Tot slot, we hopen dat iedereen ook komend seizoen lekker blijft korfballen bij Dunas, maar mocht iemand nu al weten te gaan stoppen, dan horen we dat graag zo spoedig mogelijk, hoe jammer we het ook zullen vinden!